Berlin, od czego zacząć?

Dzisiaj trochę Was zamęczę ilością informacji. Wiele osób często się pyta, od czego zacząć życie w Niemczech, o czym muszą pamiętać, ...




Dzisiaj trochę Was zamęczę ilością informacji. Wiele osób często się pyta, od czego zacząć życie w Niemczech, o czym muszą pamiętać, o co muszą zadbać. Postaram się wypisać Wam wszystko w punktach, skupiając się na najważniejszych i ważniejszych rzeczach. 

Oszczędności
Jeśli nie macie pewnej pracy, meldunku i jedziecie ciemno do Berlina, to bądźcie przygotowani na to, że musicie mieć minimum 1000 Euro odłożone na miesiąc. Zapłacić za hostel, wyżywienie, wydrukowanie CV, poruszanie się po Berlinie, nieplanowane wydatki, to wszystko kosztuje. Pracę tutaj nie jest ciężko znaleźć, wszystko zależy od Waszych wymagań. Oczywiście najwięcej pracy jest w gastronomii.

Meldunek
Chyba jeden z najważniejszych dokumentów. Bez niego nic nie załatwicie. Co potrzebujecie, aby się zameldować? Adresu. No, odkrywcza jestem, co? Są hotele, które sprzedają meldunki, ale nie powiem Wam ile wynosi dzienna stawka.
Musicie wypełnić wniosek, który znajdzie na stronie internetowej danego Urzędu Spraw Obywatelskich (Bürgeramt). Potrzebujecie też załączyć do niego zgodę od właściciela mieszkania lub z nim przyjść na umówiony termin. Weź ze sobą paszport lub dowód oraz numer, który dostaniesz po zarezerwowaniu terminu. Jeśli jest to Twój pierwszy meldunek, weź ze sobą również dowód na Twój stan cywilny, czyli np. akt małżeństwa oraz akt urodzenia.

Numer ID i Numer Podatkowy (Steuernummer)
To są dwa, zupełnie inne, numery. Numer podatkowy jest to nasz numer identyfikacji podatkowej. Przyznawany jest on automatycznie przy pierwszym rozliczeniu podatkowym lub przy założeniu własnej działalności gospodarczej. Zmienia się on wraz ze zmianą miejsca zamieszkania. Można też samemu wystąpić o nadanie tego numeru.-> KLIK
Numer Identyfikacjipersonalnej pełni taką samą funkcję, jak polski numer PESEL. Jest on nadawany automatycznie po narodzinach lub po zameldowaniu. Dostaje się go pocztą. Nie zmienia się i jest krótszy od numeru podatkowego.

Ubezpieczenie
Uwaga! Ubezpieczenie w Niemczech jest obowiązkowe. Możemy wybrać państwowe ubezpieczenie (jest kilka państwowych kas chorych) lub prywatne, jeśli zarabiasz mniej niż 58 tysięcy Euro. Oczywiście cenowo najbardziej korzystne są państwowe kasy chorych, ale za to prywatnie możecie mieć lepsze warunki ubezpieczenia. KK (KrankenKasse) niechętnie przejmują nowe osoby z prywatnych ubezpieczeń, dlatego najlepiej aby pomógł Wam w tym pracodawca.
Będzie sprawdzona Wasza ciągłość ubezpieczenia od dnia meldunku w Niemczech, dlatego lepiej ją mieć, ponieważ bez niej będzie wystawiony rachunek, aby wyrównać miesiące bez ubezpieczenia. Czasami wynosi on nawet kilka tysięcy euro.

Praca
Jak już pisałam, pracy w Berlinie jest dużo. Na ten temat też będzie osobny post. Najwięcej pracy jest w gastronomii, czy to na stanowisko kelnera, czy na zmywak. Niestety, mało kto zatrudni Was bez papierów, dlatego warto szukać pracy przez znajomych lub porozmawiać z potencjalnym szefem o swojej sytuacji i możliwe, że pójdzie Wam na rękę, a może nawet i pomoże. Ważne! Nim podpiszesz umowę, dokładnie ją przeczytaj lub poproś kogoś o tłumaczenie. Minimalna stawka (der Mindestlohnw Niemczech na ten rok, to 8,84 Euro na godzinę.

Schufa
Co to jest? Jest to dokument opisujący naszą historię kredytową oraz to, czy jesteśmy zadłużeni. W Internecie jest wiele na ten temat, dlatego nie będę Was zamęczać dokładnym opisem. Schufa potrzebna jest na przykład , kiedy chcemy wynająć mieszkanie lub wziąć kredyt. ,,Wyciągnięcie" schufy raz w roku jest darmowe, ale okres oczekiwania na ten dokument może wynosić do kilku tygodni. Można złożyć wniosek internetowo lub pójść do PostBanku, w którym jest ta usługa. Ja wybrałam drugą opcję, zapłaciłam ok. 30 Euro i czekałam 5 minut na dokument. Na schufie znajdują się procenty, które świadczą o naszej zdolności kredytowej. Wiele dużych firm wyciąga schufę w imieniu klienta po uprzednim podpisaniu zgody na to. Czasami firmy wymagają dokumentu młodszego niż np. 2 tygodnie.

Konto bankowe
Do założenia konta bankowego potrzebujecie dokumentu tożsamości, meldunku, schufy (banki same ją wyciągają), terminu oraz znajomości języka niemieckiego lub angielskiego. Jest mało pracowników mówiących po polsku, a Wy musicie wiedzieć, co podpisujecie. Jeśli w banku nie ma pracownika mówiącego po polsku lub po angielsku warto pójść na termin z osobą, która zna niemiecki. Po podpisaniu dokumentów przyjdą do Ciebie dwa, zwykłe, listy. W pierwszym będzie karta, w drugim będzie PIN. Później pozostaje Wam tylko aktywować kartę. Możecie też założyć internetowe konto bankowe. Po pewnym czasie przyjdzie do Was pocztą list, w którym będzie prośba o potwierdzenie waszych danych osobowych. Ja miałam możliwość zrobić to przez Skype lub udać się z tą kartką i  moim paszportem na pocztę, gdzie pracownik potwierdziłby moje dane. Po tym pozostaje Wam czekać na kartę i PIN.

Rundfunkbeitrag 
Od początku 2013 roku opłata ta jest obowiązkowa. Jedno gospodarstwo domowe, to jeden abonament RTV. Opłata ta wynosi 17,5 Euro miesięcznie. Można we wniosku zaznaczyć, że chcecie płacić co trzy miesiące lub co pół roku. W niektórych przypadkach można być zwolnionym z płatności, np. pobieranie zasiłku ALG II. Mieszkanie trzeba samemu zameldować, a wniosek do tego potrzebny znajdziecie tutaj -> KLIK. Uwaga, możecie, nie musicie, być sprawdzeni przez ARDF ZDF DERadio i wtedy, jeśli nie zameldowaliście mieszkania, oni zrobią to za Was wraz z naliczeniem zaległych opłat.

Porady
Dobrze mieć kopię meldunku w portfelu.
Nim podpiszesz jakąkolwiek umowę, to najpierw ją przeczytaj lub weź na kilka dni do domu i poproś kogoś zaufanego o przetłumaczenie.
Warto mieć niemiecki numer telefonu. Można tutaj podpisać bardzo korzystne umowy, dzięki którym dzwonimy i SMSujemy za darmo.

O poruszaniu się po Berlinie, szukaniu mieszkania i kosztach życia tutaj, powstaną osobne posty.


Proszę, jeśli uważasz ten post za wartościowy, to podaj go dalej :)

Podobne posty

0 komentarze